-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47097 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:32

آيا كساني كه به حالت كما مي روند و دوباره به زندگي بر مي گردند، از اسرار عالم برزخ مطلع مي شوند، در حالي كه در قرآن بيان شده است كه هيچ كس در اين عالم از اسرار برزخ، آگاه نمي شود؟

هيچ فردي بعد از مرگ واقعي به دنيا بازگشت نخواهد كرد تا تجربه مرگ خود را براي ما نقل كند، ولي ممكن است برخي از افراد خواب هايي را در هنگام كما و بيهوش ببينند كه فكر كنند واقعيت داشته و آن ها را براي ما نقل كنند.عالم برزخ جزء واقعياتي است كه وقتي انسان وارد آن عرصه شود، امكان بازگشت به دنيا ندارد تا براي ديگران نقل كند. البته برخي از انسان ها در دنيا با ديد برزخي كه دارند، بعضي از حقايق آن عالم را مي بينند، بي آنكه مرگ براي آن ها حاصل شود. اين نوع ديدن را مرگ اختياري مي گويند، پس نمي توان گفت كه هيچ كس در اين عالم از اسرار برزخ مطلع نمي شوند، اما اگر مرگ براي انسان پيش آيد، بازگشت دوباره نمي تواند باشد.بنا بر فرض اگر افرادي پيدا شوند كه بگويند ما در حالت كما چنين چيزهايي را مشاهده كرديم و وارد عالم برزخ شديم، براي ما قابل اثبات نيست و مانند تجربه عرفاني براي خود فرد خوب است، ولي براي ديگران قابل اثبات نيست، زيرا بر اساس دلايل عقلي، نقلي و تجربي هيچ كس بعد از مرگ، بازگشت به دنيا نمي كند.

شهيد مطهري در ضمن تفسير آيه كلاّ إذا بلغت الحلقوم مي گويد: بر اساس روايات و اخبار قبل از اين كه روح انسان به حلقوم برسد، مردن واقعي هنوز صورت نگرفته و مي توان او را به دنيا باز گرداند، حالا به هر دليلي مانند سكته مغزي يا ايست قلبي و يا هر چيز، اما وقتي جان به حلقوم رسيد، ديگر بازگشتن در كار نيست.

در اين حالت كه به حلقوم رسيده و اصطلاحاً به آن حالت معاينه مي گويند، انسان از يك طرف حقيقت عالم برزخ و وضع خود و اعمال خود و فرشتگان و ... را مي بيند و از طرف ديگر زن و فرزندان خود را در دنيا كه دور و برش جمع شده اند مي بيند.(1) اما در اين حالت ديگر بازگشت نخواهد بود.

پي نوشت ها:

1. مجموعه آثار (معاد) استاد مطهري، ج 6، ص 653.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.